“Listen here, you gent, Columbus motherfucker …”

Insecure

Kan ses på HBO Nordic

For ikke så mange år siden blev tv-serier anset for at være letindtagelig og blød masseunderholdning – måske navnlig i akademiske kredse og i filmbranchen. I dag er tv-seriebranchen nyskabende og konfronterende både æstetisk og fortællemæssigt; den er kreativ, politisk og problematiserende. Det er HBO-serien Insecure et eksempel på. Tv-serien startede ud som en webserie, blev så købt af HBO og er siden blevet kendt og anerkendt bredt med adskillige nomineringer ved store prisuddelinger.

Insecure er en dramakomedie med afsnit på cirka 30 minutter og ligner på overfladen mange andre tv-serier: Hovedrollen Issa er en kvinde på omkring 30 år, som forsøger at finde ud af, hvad hun skal med sit liv. Det gælder særligt kærlighedsmæssigt og professionelt. Hun går i byen, arbejder og hænger ud med sine venner, og selvom det hele samtidigt foregår i Los Angeles, er Insecure ikke en tv-serie, du allerede har set, bare fordi det måske umiddelbart lyder sådan. For castet i Insecure adskiller sig ved overvejende at blandt andet repræsentere etniske minoriteter, særligt har karaktererne afro-amerikansk baggrund. Noget, de omfavner, men også behandles efter af omverdenen.

Raceproblematik på hverdagsniveau

Med tv-seriernes ekstreme popularitet og fremmarch på den kulturelle scene, har de kreative serieskabere fået mere magt og større frihed til at udvikle og fortælle historier. I Insecure anvender skaberen Issa Rae (der også spiller hovedrollen med samme navn) dette til at behandle forskellige politiske udfordringer og skildre problematikker – særligt racerelaterede, men også kønsmæssige og eksistentielle generelt.

Det er dog aldrig, de store politiske bevægelser, serien undersøger. Snarere undersøger den, hvordan de store politiske bevægelser opleves af individet på hverdagsniveau – blandt venner, i familien, ude omkring i offentligheden og på arbejdspladsen.

Mens Issa arbejder i nonprofitorganisationen We Got Y’All, der forsøger at give børn i Los Angeles’ socialt belastede områder gode oplevelser, arbejder hendes bedste veninde Molly som advokat. Hverken Issa og Molly har mange farvede kolleger, og det er de bevidste om, og det bliver de ofte mindet om. Begge oplever nemlig, at deres kolleger stiller dem spørgsmål og forventer ting af dem som følge af deres hudfarve.

Selv skruer de op og ned for deres personlighed, afhængigt af hvem de er sammen med. På deres arbejdsplads tilpasser Issa og Molly sig den ”hvide” norm, hvad angår både toneleje, kropssprog og påklædning, mens de, når de kun er de to sammen, er bramfrie, farverige, dem selv. Men de er altid bevidste om, hvordan de adfærdskorrigerer, tager hensyn til deres hvide kolleger samt oplever, at deres kultur er ved at blive udvandet:

“Listen here, you gent, Columbus motherfucker. If you don't stay the fuck away... I don't know why I told you about this neighborhood because y'all take everything! Can we have anything?! Leave!”
Issa Dee, Insecure, Season 1: Real as F**k

De subjektive oplevelser giver stof til eftertanke og noget konkret at arbejde med

I hæsblæsende samtaler diskuterer Issa og Molly deres oplevelser som farvede kvinder i en verden domineret af hvide mænd, uden at det bliver belærende. For Issa og Molly er langtfra selv fejlfrie. Alligevel er Insecure lærerig. For når problemerne behandles på hverdagsniveau, bliver det også nemmere at se, hvad det er, vi helt konkret selv gør for at opretholde visse strukturer, og hvad vi kan gøre anderledes for at gøre verden nemmere at begå sig i for flere mennesker.

Karakteren Lawrence – Issas on-off-kæreste – oplever eksempelvis et meget eksplicit eksempel på, hvad der tilsyneladende er en almindelige erfaring for afroamerikanske borgere i USA – og givetvis også for personer i Danmark med anden etnisk baggrund end dansk. I et afsnit bliver Lawrence stoppet i sin bil af en politibetjent, og det er tydeligt, at Lawrence ikke bare rammes af frygt for, om han nu har gjort noget galt, selv om han ved, at det ikke er tilfældet – en frygt, de fleste af os sikkert kender. Den frygt er dog langt større hos Lawrence end hos os andre, for oven i den konkrete frygt føler Lawrence den mere eksistentielle angst, som hundredvis af år med racisme har givet ham grund til at føle. For mens vi i tv-serie- og filmscener har set tilsvarende episoder udspille sig adskillige gange med hvide karakterer, hvor scenen leder til en humoristisk episode, så er det tydeligt at se, at den angstfulde Lawrence ikke finder optrinnet spor morsomt. For han ved, at der gælder andre regler for ham – det bærer historien adskillige eksempler på.

De raceudfordringer og -problematikker, der tages op i Insecure, er udtryk for store samfundsstrukturelle problemer – sygdomme, der ikke kan løses alene på individniveau. Men det fratager os ikke ansvaret for til daglig at forsøge at ændre dem på netop individniveau.

Insecure viser os en række subjektive oplevelser for karakterer, som vi på grund af serieformatet kommer tæt ind på livet af, lærer at kende, føler med og forstår. Og det sætter gang i vores tankevirksomhed.

For det er klart, at vi ikke kan ændre alt nedefra, men vi kan gøre en hel del for, hvordan disse oplevelser bliver for menneskene omkring os – dem, vi møder på vores vej. Og der er masser af Issa’er, Molly’er og Lawrence’r derude – også i Danmark.

På den måde formår Insecure både at vise alt det, vi har tilfælles på tværs af kulturelle og sociale skel i det vestlige samfund, og en hel del af det, der adskiller os af historiske årsager. Tilmed i et nemt tilgængeligt format, som både oplyser og underholder.

Del din oplevelse med os

Kan du genkende nogle af problematikkerne, som Insecure behandler? Så vil vi meget gerne høre om dine oplevelser. Vi tror på, at fiktionen kan være udgangspunkt for samtaler om de vanskelige, men vigtige ting at få talt sammen om. Skriv en kommentar nederst på siden, send os en mail eller skriv til os via vores sociale medier.

Abonner
Få en notifikation når...
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer