Et lys i mørket

Werckmeister Harmóniák (2000)

Werckmeister Harmóniák skræller mennesket ind til sit grimmeste, og i mødet med dens kolde og bitre ungarske by skal man lede længe efter mening med tilværelsen. Menneskets allermørkeste kroge konfronterer os, men i den naive János skimter vi et håb. Er det blot en tåbes håb i et gråt og uvedkommende univers, eller er det en nødvendig troskyldighed i bestræbelsen efter lysere tider? Synk ned i Béla Tarr og László Krasznahorkais golde verden; lad den bremse dit indre ur og mærk tidens elementære magi fortrylle dig. Hvem er du på den anden side af Werckmeister Harmóniák – pessimisten, tåben eller morgendagens lys?

Kort og godt om Werckmeister Harmóniák

I en mindre ungarsk by under det kommunistiske styre bor postomdeleren János Valuska. János tilhører et mindretal af yngre borgere i en ellers aldrende by. Hertil får han tiden til at gå med at hjælpe sin forbitrede onkel, György, og med sit endnu uspolerede verdenssyn agerer János et slags åndeligt anker for de udmattede sjæle i byen omkring sig.

I Werckmeister Harmóniák (eng. Werckmeister Harmonies), instrueret af Béla Tarr og Ágnes Hranitzky over det boglige forlæg af László Krasznahorkai, møder vi János idet hans trætte hjemstavn bliver gæstet af et specielt cirkus. Cirkusset huser en udstoppet hval og opvisninger med ‘Prinsen’, hvis kunster er sløret i mystik, men rygtes at bringe optøjer med sig i sine spor.

Med cirkussets ankomst og Prinsens tilstedeværelse følger opildnede folkemasser fra nær og fjern, og der går ikke længe før den matte by bliver indhyllet i et totalt mørke af menneskets skyggeside.

Werckmeister Harmóniák (2000) kan i skrivende stund kun findes på DVD

Kort og godt om Werckmeister Harmóniák

I en mindre ungarsk by under det kommunistiske styre bor postomdeleren János Valuska. János tilhører et mindretal af yngre borgere i en ellers aldrende by. Hertil får han tiden til at gå med at hjælpe sin forbitrede onkel, György, og med sit endnu uspolerede verdenssyn agerer János et slags åndeligt anker for de udmattede sjæle i byen omkring sig.

I Werckmeister Harmóniák (eng. Werckmeister Harmonies), instrueret af Béla Tarr og Ágnes Hranitzky over det boglige forlæg af László Krasznahorkai, møder vi János idet hans trætte hjemstavn bliver gæstet af et specielt cirkus. Cirkusset huser en udstoppet hval og opvisninger med ‘Prinsen’, hvis kunster er sløret i mystik, men rygtes at bringe optøjer med sig i sine spor.

Med cirkussets ankomst og Prinsens tilstedeværelse følger opildnede folkemasser fra nær og fjern, og der går ikke længe før den matte by bliver indhyllet i et totalt mørke af menneskets skyggeside.

Werckmeister Harmóniák (2000) kan i skrivende stund kun findes på DVD

Werckmeister Harmóniák byder på en udfordrende indsigt i menneskets natur, idet den afpilles sit håb og livsmod. Meningsløsheden spejler sig klart i borgernes skuffede og forrådte øjne, og apatien for vort menneskelige virke træder let ud af skærmen. I János’ fascination af naturens gåder og vidundere lyser dog et skrøbeligt håb, men om det er nok, til at prise fremtiden velkommen og sætte fortidens byrder til side bliver ikke givet ved dørene af Béla Tarr og kompagni. 

For vidner det majestætiske havpattedyrs eksistens om et kosmos skabt for bevidsthedens forundring? Eller er der blot tale om en gammel ildelugtende hval – intet mere, intet mindre? Med andre ord: Hvilken virkelighed vælger du at tage ind, når verdenen omkring dig synes at gå på hæld? Sænk tempoet og find din egen vej i Werckmeister Harmóniáks både drabeligt mondæne og samtidigt smukt meditative univers.

Når vi tager os tid

Jeg ved ikke med sikkerhed, hvad det egentlig er, Werckmeister Harmóniák gør ved mig. Som så mange andre værker, der har gjort særligt indtryk, vækker den en række specifikke følelser i tråd med filmens ”direkte” indhold – om det så er gennem dets narrativ eller filmsprog. Det gør Werckmeister Harmóniák nuvel også – og endda på sin helt egne subtile måde – men gennem dens form fornemmer jeg en yderligere helt speciel effekt på mig; en slags kraft, der ikke blot understreger filmens umiddelbare tanker, men tillige tilføjer en helt anden dimension til min oplevelse. Men hvad?

Der er lyd, lys og mig selv foran lærredet. Så meget ved jeg. Det er et simpelt udgangspunkt, og mere behøves såmænd heller ikke at siges. For mig er det ren filmkunst, og det skal først og fremmest opleves – ikke nødvendigvis forstås. Men som med så meget andet, der på overfladen kan forekomme smalt – eller ligefrem outreret – så kan det gavne at få døren åbnet lidt på klem forinden.

Ét udslagsgivende element vil jeg da forsøge at nærme mig, for jeg er overbevist om, at det står for en signifikant andel af min endelige seeroplevelse. Og så er det særligt interessant fordi det ikke er et for Werckmeister Harmóniák eksklusivt element, men i højere grad en universel variabel, som altid bliver vendt og drejet i filmmediet – bevidst eller ej. Det er filmens åndedræt: Dens tid.

János (spillet af Lars Rudolph) på sin enlige færd gennem byens mørke (Werckmeister Harmóniák, 2000)

Werckmeister Harmóniáks scener er lange og strækker sig ofte over 10 minutter ad gangen. Dertil forløber de af afgørende betydning uden særlig brug af klipning. Det er hermed serier af uafbrudt realtid, der forløber for øjnene af mig, og gennem dem sker der noget radikalt med min rolle som beskuer.

For det første er billederne ikke spækket med handlingsrelateret information. Werckmeister Harmóniáks handling udfolder sig lavmælt, og de konkrete narrative sammenhænge er ikke nødvendigvis af altafgørende betydning for filmoplevelsens tyngde.

Scenerne er derimod fyldt med stemninger og følelser, der i kraft af filmens rolige form får ekstraordinære muligheder for at synke ind hos mig. Werckmeister Harmóniáks sekvenser bliver til en række rum af helstøbte og samtidigt bare universer, som jeg kan forsvinde hen i – og i sidste ende deltage i. For filmens stemninger er nemlig ikke entydige, og med sin tålmodige stil giver Tarr mig mulighed for selv at definere rummenes plads hos mig, idet jeg snarere interagerer med dem fremfor blot at observere. 

Resultatet er en enormt intim forbindelse med individerne på lærredet, og særligt med János, som jeg føler mig forbundet med på et dybt plan. Ikke fordi jeg får en masse at vide om ham, eller hører hans tanker højt for mig. Nej, blot fordi at jeg er sammen med ham. Under den samme mørke himmel, hans minut for mit minut i en fælles søgen efter lyset.

János' møde med mennesket i forfald. Kan han - og vi - skimte lyset? (Werckmeister Harmóniák, 2000)

Tiden skal altså bare stilles os til rådighed? Det er lettere sagt end gjort, og filmen skal naturligvis i første omgang have os seere på krogen, før vi kan dykke dybere ned i den. Men bliver vi fanget og givet muligheden for at leve og ånde i filmens univers, som Werckmeister Harmóniák gør det, så vil jeg påstå, at loftet for vores oplevelse i sidste ende kun sættes af os selv.

Jeg vil altså på det varmeste anbefale Werckmeister Harmóniák til dig, der kunne tænke dig at møde en anden måde “at se film” på. Filmen stiller dig omend et par krav – for du skal deltage og måske give lidt af dig selv – men udbyttet bliver i min optik også derefter: Større, dybere og dit eget. 

Trivia: Béla Tarr blev med sine film en definerende aktør for ‘slow cinema’-genren, som ‘Werckmeister Harmóniák’ må siges at sortere under. Til fælles er de lange scener, sparsomme narrativer og en mangel på klar besked til seeren. Hvad der endeligt får seeren til at forsvinde i kulisserne, er dog ikke så simpelt skåret. Hvis ‘Werckmeister Harmóniák’ gjorde indtryk så giv evt. Tarrs proklamerede sidste spillefilm ‘Hesten fra Torino’ et skud. Der skal om muligt ledes endnu nøjere efter lyset i den grå verden. God filmlyst!

Öreg af Vig Mihály fra soundtracket til Werckmeister Harmóniák

Dele af holdet bag filmen

Instruktør: Béla Tarr & Ágnes Hranitzky
Forfatter: Lászlo Krasznahorkai & Béla Tarr 
Medvirkende: Lars Rudolph, Peter Fitz, Hanna Scygulla m.fl.
Komponist: Mihály Vig
Fotograf: Gábor Medvigy, Erwin Lanzensberger,  Patrick de Ranter m.fl.
Klipper: Ágnes Hranitzky

Abonner
Få en notifikation når...
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer